Kontrola motocyklu se vyplatí pokaždé

Už v autoškole nás učí, že kontrola před jízdou je nutná. A ne sebe, ale automobilu. Zapomínat bychom na to neměli ani v případě motocyklu, ať už se chystáme jen na krátkou projížďku, nebo se před námi lícuje cesta do zahraničí. Technický stav motorky má totiž zásadní vliv na to, jestli bude jízda bezproblémová, komfortní, především bezpečná. Nefungující součástky nebo zadrhávající konstrukce či její části mohou zvyšovat nebezpečí cestování a také snižovat životnost stroje.

Jak si motorku zkontrolovat aspoň pohledem?

To, že jsme nezapomněli instalovat zavazadla na motorku vidíme. Stejně tak můžeme pohledem zkontrolovat ještě několik věcí, mezi něž patří například to, jestli nám neunikají provozní kapaliny. Stejně jako u automobilu, tak i u motorek platí, že pokud z nich něco vytéká, není to symbol hubnutí, nýbrž alarmující příznak toho, že něco není se strojem v pořádku. V takovém případě je nutné zjistit, co je důvodem unikající kapaliny a velmi často se bez autoservisu neobejdeme. 

Kromě toho můžeme zjistit, jestli jsou zrcátka čistá (což je důležité), dále jestli nám nechybí registrační značky nebo funguje osvětlení čili není nikde nic vypnutého, zhasnutého či nefunkčního. 

Brzdy, pneu, ovládání

Před jízdou bychom také měli klást zvýšenou pozornost na brzdy, pneu a také ovládání motorky. V případě pneumatik existuje předepsaná hloubka vzorku, která by měla být u moto pneu zhruba 1,6 milimetrů. Pro skútry a mopedy platí trochu jiná čísla. Jestliže zjistíte, že toto číslo je nižší, měli byste si jít změřit tlak v pneumatikách, případně je vyměnit.

Kromě toho zkontrolujte brzdy. Popojeďte si kousek, vyjeďte z garáže, zjistěte, jestli jeden z nejdůležitějších prvků motocyklu skutečně funguje, případně v jakém je stavu. Nesmíme zapomenout pak na ovládání a funkce motorky. Spojka musí jít bezproblémově stlačit až nadoraz, brzdová páčka musí klást jistý odpor. Řídítka byste měli otočit do obou stran.