Nejčastější závady tlumičů. Na co si dát pozor?

Každá automobilová součást má svoji životnost, po jejímž uplynutí ji musíte vyměnit. Někdy ale dochází k závadám ještě před jejím koncem, a tak je dobré vědět, jak tuto situaci poznat a jaký může mít dopad na celkovou jízdu. S jakými nejčastějšími problémy se potýkají tlumiče vozidla?

Na toto si dejte pozor

Pokud je horní matice vzpěry příliš utažená, může dojít k uvolnění celé sestavy vzpěry z jejího umístění. Tím se sníží tlumicí schopnost a může se zlomit táhlo, což během jízdy může vést k vážné dopravní nehodě.

Tlumiče by se měly měnit zhruba každých 80 000 kilometrů. A to vždy v páru na každé nápravě – pokud vyměníte jen jeden, nová jednotka se rychle přetíží, poškodí a ztratí olej a plyn přes horní těsnění. Stejně tak by se v páru na nápravě měly měnit vzpěry.

Při instalaci ochranné sady je třeba dbát na správnou polohu dorazu. Stažení až na spodní část je častou chybou, ke které dochází při montáži. Pokud bude doraz bránit správnému pohybu odpružení, bude jízda extrémně tvrdá a tlumič se může zablokovat.

Pokud není horní matice správně nasazená na závit tyče a poté utažena vzduchovou pistolí, dochází k poškození závitu. To se projevuje nadměrným hlukem, ale mohou vést i k poškození části závitu nebo samotné tyče.

Na co si dát pozor?

Při utahování horní matice se pístnice vzpěry nesmí přidržovat kleštěmi, jinak dochází k poškození chromového povrchu pístnice. Poškozená plocha po stlačení tlumiče projde těsněním vzpěry, roztrhne a ho a dojde k úniku oleje a plynu.

Zdá se vám, že tlumič ztratil na jedné straně pouzdra barvu? Pravděpodobně došlo k nesprávnému seřízení tlumiče při montáži, a to při utahování při plně vysunutém zavěšení kol. Následné zatížení vede k úniku oleje, nebo dokonce zablokování tlumiče. Změna barvy je příčinou přehřátí tlumiče.

Objevila se na vašem tlumiči některá z následujících závad? Aircarsystem.cz se specializuje na opravy tlumičů a prodej nových elektronických aktivních tlumičů různých značek vozů.